Μήνυμα

Πάντα να πολεμάς και να αντιστέκεσαι, κι ας μένεις μόνος. Μονάχος, έρημος, γαλήνιος, να πολεμάς για το καλό του Ανθρώπου. ( Ι. Π. Κουτσοχέρας)

Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

ΝΕΔΟΥΣΑ ΑΛΑΓΟΝΙΑΣ ΤΑΥΓΕΤΟΥ-ΔΡΩΜΕΝΟ ΕΥΕΤΗΡΙΑΣ-ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ «ΠΑΤΡΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ» ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

*ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ «ΠΑΤΡΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ» ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
 *απάντηση στις "προτροπές" του Δήμου Καλαμάτας , μέσω των τοπικών εφημερίδων", για μη εκφορά βωμολοχικών λέξεων και φράσεων κατά την διάρκεια αποκριάτικων εκδηλώσεων.
Στο Δρώμενο Ευετηρίας της Νέδουσας σε δύο από τις τελετές,  η αισχρολογία κορυφώνεται. Στη τελετή του Γάμου και σε αυτή του Θανάτου οι άσεμνες φράσεις και  η βωμολοχική τελετουργία, με την μέθοδο την αναλογικής μαγείας, προσπαθούν να εξασφαλίσουν την γονιμότητα των αγρών, των ζώων και των ανθρώπων. Από το 1995 που παρακολουθώ το Δρώμενο και την εξέλιξή του, έχω διαπιστώσει ότι ο αυτοσχεδιαστικός φόρτος εκείνης της στιγμής, οδηγούσε τους εκφέροντας τον άσεμνο λόγο  σε φραστικές υπερβάσεις.
         Το 2001 όμως εμφανίστηκαν δύο κείμενα με σαφή προσανατολισμό, που ήταν συνάμα εκφορά βωμολοχικού λόγου και αιτιολογία του για τους αμύητους. Κατόρθωσα και τα κατέγραψα και σήμερα τα δημοσιεύω:

                                      ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΑΜΟ




1.
Φίλοι μας καλωσήρθατε
 εις το μυστήριο τούτο
Σήμερα που παντρεύουμε
 τη κάργια με το γούτο.
2.
Ευχές να δώσουμε πολλές
και συμβουλές συνάμα
Νάναι καλά παντοτινά
 να ζούνε πάντα αντάμα.
3.
Γαμπρέ τη νύφη ν’ αγαπάς
 να μη τηνέ κουράζεις
Και νάσαι πάντα έτοιμος
 μέσα της να τον βάζεις.
4.
Ναν’ το καβλί σου σίδερο
 ποτέ να μη σκουριάζει
Κι όταν τον βάζεις στα βαθιά
σα γίδα να βελάζει.
5.
Κράτα τη μέση σου καλά
ν’ ανεβοκατεβαίνει
Βοηθός νάναι στο ψώλο σου
 τη τρύπα να βαθαίνει.
6.
Και συ νυφούλα μου χρυσή πολλά παιδιά να κάνεις
Τον πούτσο του γαμπρούλη μας ποτέ να μη μαράνεις.
7.
Νοικοκυρά να στέκεσαι,
 νύφη καλή και μάνα
Να μη σε κουβεντιάζουνε
και να σε  λεν πουτάνα.
8.
Στις διπλανές γειτόνισσες
 μη τρέχεις και μη μένεις
Και την ημέρα τρεις φορές
 το μούνο σου να πλένεις.
9.
Γιατί αν η πατοθηλιά
μυρίζει κλιτσινάρα
Καλύτερα το πούτσο του
να βάζει σ’ αγκινάρα.
10.
Και σείς κουμπάροι, συγγενείς, φίλοι και επισκέπτες
Να μη γελάτε μουλωχτά σα τους κατσικοκλέφτες.
11.
Τα λόγια μου και οι ευχές
 θέλουν να προκαλέσουν
Μόνο τη γονιμότητα
και όχι να σας πονέσουν.
12.
Έχουν τη σημασία τους
και κύρια την αξία
Να προκαλέσουν θέλουνε
τη καλογαμησία.
13.
Παιδιά να γίνουνε πολλά,
 ζώα, καρποί και δέντρα
Γι αυτό και σας φανήκανε
 σαν άσεμνη κουβέντα.

14.
Και σεις που με ακούσατε στα γέλια μη λυθείτε

Πάρε τε την ευχούλα μου

κι άντε να γαμηθείτε.




ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΗΔΕΙΑ
1.


Άχου γυναίκα μου καλή
Μη κλαίς και μη λυπάσαι
Τα όσα ζήσαμε μαζί
Πάντοτε να θυμάσαι.
2.
Παιδί ήμουνα μικρό
και συ ένα κοριτσάκι
Και σαν αγαπηθήκαμε
σού’πιασα το χεράκι.
3.
Μέχρι που σε παντρεύτηκα
δεν έπιασα κάτι άλλο
Ούτε και μ’ άφησες ποτέ
 βαθιά σου να τη βάλω.
4.
Την Κυριακή του γάμου
μας πήρες τα στέφανά σου
Και πήγες και τα έκρυψες
 απάνω στα βυζιά σου.
5.
Και κάθε βράδυ μου’ λεγες
βρές τα και έλα πάρτα
Και έλα χώσου μέσα μου
 και βάλτη στα γεμάτα
6.
Από τα κάτω άρχιζα
κι ανέβαινα στο πύργο
Και με τη γλώσσα έφτιαχνα
 τη κάβλα για το μύλο.
7.
Τα στέφανα σαν έβρισκα
 πέταγα απ’ τη χαρά μου
Το πούτσο μου τον χούφτωνες
 τον έπαιρνες μακριά μου.
8.
Και σε σπηλιά τον έκρυβες
 βαθιά σκοτεινιασμένη
Με τρίχες και γουναρικά
 ήταν καλά κρυμμένη.
9.
Μέσα εκεί καθόμουνα
 μέχρι να ηρεμήσεις
Και κάτω σου και πάνω σου
 κυρά μου να δακρύσεις.
10.
Απ τη σπηλιά σου έβγαινα
πολύ τσαλακωμένος
Μα ήμουν ευτυχής πολύ
κι ας ήμουνα βρεγμένος.
11.
Στα στήθια μου τα τριχωτά
ριχνες το κεφάλι
Και κρυφοπροσευχόσουνα
 να σε γαμήσω πάλι.
12.
Τις ξέρω τις ανάγκες σου
 νέα γυναίκα είσαι
Και δεν αντέχεις στη ζωή
να μη ξαναγαμήσαι.
13.
Άδεια σου δίνω και εντολή
το μούνο σου μην κλείσεις
Και να γαμιέσαι πάντοτε
ποτέ μη σταματήσεις.
14.
Ψάξε και βρες τους φίλους μου
και πες την εντολή μου
Να αντικαταστήσουνε
 τη πούτσα τη δική μου
15.
Να έρχονται να κόβουνε τους μπόλικους χυμούς σου
Ν’ ακούω από το μνήμα μου τους αναστεναγμούς σου.
16.
Κι όταν βρίσκουν τα στέφανα στα στήθια σου κρυμμένα
Στα βογγητά σου τα πολλά να σκέπτεσαι και μένα.
17.
Και να τους λες πως ήμουνα
 λεβέντικο παιδί
Και ότι μέσα σου έβαζα
 γαϊδουρινή ψωλή.

18.
Θα με ζητάς και θα πονάς
αυτή είναι η ουσία
Μα θα ξανάρθω σύντομα
Δευτέρα Παρουσία.
19.
Και όσοι δεν πιστεύουνε
στους νεκραναστημένους
Πιστέψτε το αληθινά σας
έχω εγώ χεσμένους.
20.
Όταν εγώ θ’ αναστηθώ
 η Πλάση θα ανθίσει
Και με καρπούς και με παιδιά
 η Γη θε να γεμίσει.



ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Χρήστος Ν. Ζερίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου